Saturday, June 1, 2013

Makanan untuk OTAK! (part 1)

Setiap ibu bapa tentu mahukan anak2 mereka membesar sebagai seorang yang bijak dan cergas kan? jadi di sini saya nak kongsi serba sedikit mengenai pemakanan untuk menjana otak yang sihat. jom baca jom!

1) ikan berminyak



ikan seperti salmon, mackerel, tuna dan sardin kaya dengan asid lemak yang dikenali sebagai omega 3. Ia merupakan komponen lemak penting untuk meningkatkan daya pemikiran dan kecerdasan otak.



*Shaklee OmegaGuardTM merupakan makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan.  Satu hidangan OmegaGuardTMmenyediakan 1000mg asid lemak omega 3  termasuk DHA dan EPA. 

2) sayur sayuran hijau



sayur-sayuran hijau seperti bayam dan brokoli penuh dengan antioksidan, vitamin c dan beta karotena.vitamin dan mineral tersebut dapat membantu menjaga kesihatan badan dan otak anda sekeluarga.



*Shaklee Chewable Vita-C dengan rasa limau dapat menyediakan vitamin C setara 1½ buah oren.  Ia ideal juga untuk kanak-kanak atau sesiapa sahaja yang sukar untuk menelan pil.



*Shaklee CAROTOMAX merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.  Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.CAROTOMAX menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:

•    Memelihara kesihatan yang baik.
•    Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan
      pertumbuhan tisu.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput
      lendir.


3) telur



telur merupakan makanan yang penuh dengan nutrisi.vitamin dan mineral yang terkandung di dalam telur sangat penting untuk fungsi otak manusia. kuning telur khususnya mengandungi kolina yang baik untuk perkembangan otak.



*Kolina merupakan satu komponen asetilkolina neurotransmiter yang terlibat dalam penghantaran mesej ke otak dan sistem saraf.  Soya lecithin merupakan sumber utama kolina.
Lecithin Shaklee diperolehi secara semulajadi  daripada kacang soya. Setiap kapsul gel lembut menyumbang 530mg lecithin.
4) buah beri



buah beri seperti strawberi, bluberi dan ceri mengandungi antioksida yang sangat tinggi. vitamin c yang terkandung di dalamnya dikatakan mampu mengelak serangan kanser.buah-buahan beri juga kaya dengan serat dan dapat menigkatkan keupayaan belajar dan kemahiran motor kanak2. jika diambil secara konsisten, ia mampu memperbaiki daya ingatan kanak2.



*Shaklee Vivix™ - Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Vivix ™ mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

5) kekacang



kekacang mengandungi banyak khasiat yang baik untuk kanak-kanak.ia tinggi protein, tinggi fiber dan kaya dengan lemak yang baik. ia juga mengandungi vitamin E yang penting untuk fungsi kognitif dalam badan. dengan memakan kekacang, ianya dapat memberi tenaga kepada pemikiran manusia



*Vita-E complex mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. 

Setiap kapsul gel lembut memberikan:
•    400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan baik.




*Serbuk ESP Shaklee merupakan sumber protein soya terbaik.  ESP menyediakan 14 gram protein soya bukan-GMO berkualiti tinggi  dengan semua  asid amino yang tubuh anda perlukan bagi proses sintesis protein termasuk sembilan asid amino penting.  Berbanding  protein daripada sumber daging, telur dan tenusu,  ESP adalah  rendah  lemak dan  bebas laktosa dan kolesterol.Shaklee ESP:
•    Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan
      rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten.
•    Protein soya membantu mengurangkan kolesterol.
•    Mengandungi lima  vitamin B penting, separuh daripada
      keperluan kalsium harian, dan soya isoflavones.  Kajian
      menunjukkan yang soya membantu dalam mengawal
      kestabilan hormon semasa tempoh putus haid.*
•    Protein soya bukan-GMO ini dihasilkan di bawah satu
      Program yang digelar Identity Preservation Program (IPP),
      di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari
      proses menanam hinggalah saat pemprosesannya.


lets practise a healthy lifestyle with shaklee!

untuk info/keterangan lanjut, hubungi saya di 017-9069616 (call/sms/whatsapp)

No comments:

Post a Comment